Faam, romantiek en nut
De romantiek van de Transsiberië Express is levendig verankerd in de westerse geest. Dat blijkt alleen al uit de vele Transsiberië Express Transporten van #MEVOreizen waarop avontuurlijke reizigers zich al twintig jaar inschrijven. Vóórdat de spoorlijn er lag, was er een postpad. Daarover liepen ook geketende gevangenen naar verre ballingsoorden. Een barre tocht van bijn drie maanden. En excentrieke Engelse reizigers bleven niet achter. Zij werden aangetrokken door het avontuur van een winterse tocht door Siberië per slede.
Transsiberië Express Transporten dijen uit
Sinds de oprichting en ingebruikname van de spoorlijn aan het eind van de 19e eeuw, werd de romantiek onophoudelijk gevoed, door luxueuze rijtuigen met airco, derdeklas coupés vol zweet- en wodkageuren, besneeuwde landschappen en reizigersverslagen. Dat is tot op de dag van vandaag zo. Maar de Transsiberië Express Transporten zijn de laatste eeuw enorm toegenomen. En zij behelsen meer dan personenvervoer. Want het oorspronkelijke doel van de lijn was vooral ook economisch en strategisch. De grote rijkdom van Siberië aan grondstoffen en mineralen, werd erdoor toegankelijk. En ook troepenverplaatsingen hadden sindsien weinig meer om het lijf.
Een typische stop in Zuidwest Siberië, met van l.n.r. op de foto: de posttrein, het personenvervoer, ruwe olie, kolen, goederen, chemicaliën.
In Zuidwest Siberië werd in 1721 één van de grootste kolenvoorraden ter wereld ontdekt. Tussen Tomsk en Novokuznetsk in het bassin van Kuzbaz en de Tom rivier, strekt zich een kolenmijngebied van 70.000 vierkante kilometer uit. Het werd vanaf 1851 ontsloten en gaf een enorme impuls aan andere industrieën die nu door de Transsiberië Express Lijn in een stroomversnelling kwamen. Zoals ijzer- staal- en machineproductie, en aluminium, zinc en diverse chemicaliën die van en naar Kuzbaz en de Oeral werden getransporteerd.
De Kubaz zorgt voor 30% van de totale Russische kolenproductie en is de belangrijkste energieleverancier voor Oost-Rusland.
Ook de levensmiddelen voor de passagiers – en soldaten- worden aangevoerd via hetzelfde spoor.